درام کارتریج چیست و چه کاری انجام می‌دهد

درام کارتریج چیست

در این مقاله از اداریز کالا با شما هستیم با مطالبی در رابطه با درام کارتریج پرینتر های لیزری و نقش و کاربرد انها در پرینتر، که وظیفه انتقال تونر را بر روی کاغذ دارد. برای پاسخ به سوال درام کارتریج چیست ابتدا لازم است باید ابتدا ساختار درام را بدانیم. درام  میله ای خالی و استوانه ای شکل به رنگ آبی یا سبز(دربرخی مدلهای کارتریج قهوه ای،مشکی و قرمز) می باشد که مثل یک غلطک وظیفه آن، انتقال تونر بر روی کاغذ است. برای بدست اوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با این قطعه و کاربرد آن در ادامه با اداریز کالا همراه باشید.

درام کارتریج یا (OPC Drum) چیست؟

درام قطعه ای استوانه ای شکل از جنس آلومینیوم است که سطح آن توسط مواد حساسی مانند سلنیوم به رنگ های سبز یا آبی و بعضا قرمز پوشیده شده و به عبارتی قلب پرینترهای لیزری و یا دستگاههای فتوکپی نیز محسوب می شوند. برخی از کمپانی های تولید کننده این قطعه را با عنوان OPC نامگذاری نموده اند که مخفف عبارت Organic Photo Conductor یا (رسانای عکس ارگانیک) می باشد.

درام در پرینتر های لیزری بخش مهمی از کاتریج است که یک پرینتر لیزری را تشکیل می‎ دهند. درام یک غلتک فلزی است که با گرفتن یک تصویر توسط لیزر از کار پرینت شما، قلم می‎زند. در حالیکه درام توسط لیزر شارژ می شود، تونر را برمی‎دارد و سپس آن را بر روی کاغذ می‏غلتاند. درام کارتریج نیازمند مراقبت و نگهداری است تا دچار مشکل نشود.

درام کد 1010
درام کد 1010
درام کد 1005
درام کد 1005

درام کارتریج لیزری چه کاربردی دارد؟

درام در داخل یک پرینتر لیزری، تونر را برداشته و آن را روی کاغذ پخش می کند. درام همانطور که می‎چرخد، لیزر، روی پوشش بیرونی درام مطابق با موردی که در حال چاپ آن است، می تابد. سپس این قسمت های تابیده شده، ذرات ساخته شده تونر را جذب می کنند و سپس غلتک قبل از اینکه بار الکتریکی از لیزر برطرف شده و برای قلم زنی جدید بارگذاری شود، این تونر را بر روی کاغذ قرار می ‎دهد. به طور معمول، یک درام جدا از کارتریج تونر است، و این دو به صورت جداگانه می ‎توانند تعویض گردد؛ با این حال، در داخل برخی از کارتریج های لیزری یک درام وجود دارد و به طور همزمان تعویض می ‎گردد.

حساسیت نوری درام و خاصیت رسانایی الکتریکی آن اساس و پایه کار این قطعه را تشکیل می‌‌دهد و نحوه کار درام به این صورت است که پیش از خواندن تصویر موردنظر، توسط دستگاه، اطلاعات به سطح درام منتقل می‌‌شود و درام که دارای بار الکتریکی مثبت است، بار الکتریکی قسمت‌های مشخص شده تصویر توسط لیزر را تغییر داده و بدین گونه، تونر شارژ را در آن قسمت‌ها جذب می‌کند.
پس از گرم شدن سطح کاغذ، تونر شارژ که به صورت پودر از کارتریج روی درام قرار گرفته است، روی سطح کاغذ ذوب شده و به سطح کاغذ می‌چسبد. پس از آن، تونر چسبیده به سطح درام توسط فوم رول تمیز می‌شود.

لایه های تشکیل دهنده درام
تصویر لایه های تشکیل دهنده درام

درام دستگاه کپی

درام یکی از اصلی‌ترین قطعات دستگاه کپی است که وظیفه انتقال پودر تونر بر روی کاغذ را برعهده دارد. درام دستگاه کپی در صورت خرابی امکان تعمیر و تعویض دارد و تشخیص این موضوع نیاز به بررسی آن توسط کارشناسان تعمیرات دستگاه کپی دارد. نوع درام در دستگاه‌های کپی سیاه و سفید با دستگاه‌های کپی رنگی متفاوت است و این موضوع می‌بایست در تعمیر این قطعه (قطعات کارتریج) مدنظر قرار گیرد.  کمپانی‌های سازنده برای کیفیت تولید و چاپ، سنسور تشخیص اتوماتیک خرابی درام را در این دستگاه‌ها تعبیه نموده‌اند. این کار دو راه پیش پای کاربر قرار می‌دهد که عبارتند از: خریداری یونیت درام جدید و یا سرویس و تعویض درام دستگاه کپی. یونیت درام دستگاه در قیاس با کارتریج تونر عمر بالاتری دارد. به طور کلی درام دستگاه کپی را باید پس از هر ۵۰ هزار بار چاپ تعویض کرد.

یونیت درام کپی
یونیت درام دستگاه کپی

در مورد خرید درام نیز باید توجه داشت که حتما درام اصلیِ خودِ دستگاه تهیه و بر روی آن نصب شود. اگر درام دستگاه کپی اصلی و اورجینال شرکت سازنده نباشد هم باعث مصرف بالاتر پودر کارتریج و دولوپر و هم باعث افزایش فشار وارد شده به دستگاه می‌گردد.

تفاوت درام پرینتر و دستگاه کپی

تفاوت درام دستگاه کپی و پرینتر مربوط به نحوه انتقال تصاویر به درام است. یک درام با کیفیت دستگاه کپی با اینکه ممکن است اندکی گران‌تر باشد، ولی بدلیل اینکه نیازی به تعویض مکرر درام نخواهد داشت، می‌تواند در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خرید مواد مصرفی ماشین‌های اداری شود. بطورکلی درام دستگاه‌های کپی را باید پس از هر ۵۰ هزار بار چاپ تعویض کرد.  تفاوت اصلی درام دستگاه کپی و پرینتر مربوط به نحوه انتقال و کیفیت تصاویر درام چاپی است.

علائم خرابی درام کارتریج پرینتر

زمانی که پرینتر نیاز به تعویض یا سرویس درام دارد نشانه های متشابهی را نشان میدهد که تشخیص مشکل را برای افراد کمی سخت میکند، اما با کمی شناخت و اگاهی به تکنیک های فنی و این نشانه ها میتوانید به راحتی تشخیص دهید که مشکل از درام است یا تونر. ما در این مقاله قصد داریم این نشانه هار را برای تشخیص بهتر این مساله برای شما شرح دهیم.

چاپ تار درام کارتریج
علائم خرابی درام پرینتر
چاپ کثیف درام کارتریج
علائم خرابی درام پرینتر

چاپ صفحات تار

در صورتی که چاپگر شما صفحات را به صورت تار یا غیر قابل خوانا چاپ میکند، این مساله میتواند از خرابی درام دستگاه باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد و گاهی نیاز به خرید تونر جدید نیز وجود دارد.با بررسی تونر کارتریج از خرابی و یا مشکلات مربوط به تونر آگاه شوید.در صورتی که سطوح تونر چاپگر مناسب باشد، احتمالا مسئله از درام باشد.شما میتوانید با تمیز کردن درام این مشکل را رفع کنید، اما اگر بعد از این کار همچنان این علائم و نشانه ها ادامه پیدا کرد حال باید به تعویض آن اقدام کنید.

کیفیت پایین چاپ

اگر چاپگرتان متون و تصاویر را با کیفیت پایین به چاپ میرساند، به احتمال زیاد درام دستگاه خراب شده است.چاپ ضعیف با چاپ تار یا لک و خطوط سیاه متفاوت است بدین معنا که تصاویر و متون به صورت محو شده است.بدین ترتیب یکی از مواردی است که با خالی شدن تونر کارتریج یا جوهر اشتباه گرفته میشود.مجددا سطوح کارتریج را چک کنید تا از کافی بودن جوهر یا تونر آن مطلع شوید و سپس درام چاپگر را بررسی کنید.درام پرینترها بسیار حساس بوده و برای مدت زمانی طولانی دوام ندارند.

ایجاد لکه بر روی صفحات چاپی

از دیگر نشانه های خرابی دستگاه پرینتر ، ایجاد لکه های تیره رنگ یا نقطه روی صفحات چاپی است.این مشکل زمانی که سطح درام آسیب دیده باشد و مانع انتقال تونر به کاغذ شود رخ میدهد.اگر این مشکل مربوط به گرد و خاک و کثیفی روی درام باشد میتوان به راحتی با یک پارچه یا دستمال بدون پرز و خشک آن را تمیز کرد و سپس عملیات چاپ را مجدد انجام دهید تا از رفع این مشکل مطمئن شوید.که در صورت بروز مجدد باید درام را تعویض کنید.

چاپ سفید یا (چاپ کثیف)

علائم دیگری وجود دارد که به بلا استفاده بودن درام و تعویض آن اشاره دارد. شایع ترین آنها در چاپگرهای رنگی است که میتوان با مشاهده چشمک زنی که در نمایشگر چاپگر نمایان میشود شناسایی کرد.از دیگر علائم خرابی درام در پرینتر میتوان چاپ صفحات به صورت خالی، چاپ صفحات به رنگ خاکستری و صداهای آزار دهنده پرینتر در زمان چاپ را نام برد.با این حال بهترین شیوه برای شناسایی کارکرد ضعیف درام دستگاه، نظارت آن است.

کلام پایانی

در این مقاله از سری مقالات شرکت اداریز کالا در رابطه  با قطعات پرینتر به معرفی قطعه درام کارتریج پرینتر های لیزری پرداختیم که نقش ویژه ای را در کیفیت تصویر ایفا می کند پرداختیم. امیدواریم که با خواندن مطالب بالا شما را در جهت نگهداری هر چه بهتر و بیشتر از این قطعه یاری کنیم. اگر کیفیت چاپ تصاویر برای شما مهم است، نگهداری و مراقبت از این قطعه را فراموش نکید. فراموش نکنید که بعد از هر 3 بار شارژ کارتریج این قطعه نیز باید تعویض شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن